Ekonomi

Güney Afrika, S&P’de ’BB-/B’ yabancı ve ’BB/B’ yerel para birimi notlarını koruyor

Investing.com — S&P Global Ratings, 16 Mayıs 2025 tarihinde Güney Afrika’nın ’BB-/B’ yabancı para birimi ve ’BB/B’ yerel para birimi notlarını pozitif görünümle teyit etti. Bu onay, ülkenin ekonomik performansı ve mali politikalarının değerlendirilmesinin ardından geldi.

Derecelendirme kuruluşu, Güney Afrika’nın GSYİH büyümesinin 2025-2028 yılları arasında ortalama %1,5 olmasını bekliyor. Bu oran, 2024’teki düşük %0,6’lık büyümeye göre hafif bir artış gösteriyor. Bununla birlikte, devam eden lojistik sorunlar ve küresel tarife baskıları nedeniyle ülkenin ekonomik faaliyeti sınırlı kalabilir.

Güney Afrika hükümeti, katma değer vergisinin (KDV) artırılması konusunda koalisyon ortaklarıyla anlaşmazlıklar yaşadı. Bu durum, 2025 mali yılı bütçesinde değişiklikler ve yeniden sunumlara yol açtı. Bu anlaşmazlıklara rağmen, koalisyon hükümeti bütünlüğünü korudu. S&P, bu durumun politika sürekliliği ve reform ivmesi için umut verici olduğuna inanıyor.

S&P ayrıca, KDV’nin muhtemel kaldırılmasına rağmen ülkenin mali konsolidasyon çabalarını da takdir etti. Hükümet, mali finansmana yardımcı olan derin iç piyasalara ve aktif olarak işlem gören bir para birimine erişimden faydalanıyor.

Derecelendirme kuruluşu, Güney Afrika’nın ’zaAAA’/zaA-1+’ uzun ve kısa vadeli ulusal ölçek notlarını da teyit etti. Pozitif görünüm, koalisyon hükümetinin altyapı baskılarını ele alırken ekonomik ve mali reformları hızlandırabilmesi durumunda daha güçlü büyüme ve devlet borç konsolidasyonu potansiyelini yansıtıyor.

Hükümetin reform çabaları daha güçlü ekonomik büyüme ve azalan devlet borcu ile sonuçlanırsa notlar yükseltilebilir. Buna karşılık, ekonomik ve yönetişim reformları ilerlemezse, ekonomik büyümede düşüş veya beklenenden daha yüksek mali finansman ihtiyaçları görünümün durağana revize edilmesine neden olabilir.

Güney Afrika’nın notları, ülkenin hükümete derin bir finansman tabanı sağlayan büyük ve gelişmiş finansal sistemi tarafından destekleniyor. Ülkenin güçlü kurumları, özellikle merkez bankası Güney Afrika Rezerv Bankası (SARB), notlarına katkıda bulunuyor. Ancak bu notlar, nispeten düşük kişi başına GSYİH ve büyüme oranları ile büyük mali açıklar ve yüksek devlet borcu nedeniyle sınırlı kalıyor.

Koalisyon hükümeti içindeki KDV oranları konusundaki gerginliklere rağmen, Güney Afrika reform ivmesini korudu. 2025 yılında hükümet, enerji ve altyapıyı iyileştirmeyi ve yerel yönetim sorunlarını ele almayı amaçlayan “Operation Vulindlela” programının ikinci aşamasını başlattı. Enerji sektörü, orta vadede toplam değeri yaklaşık 400 milyar Güney Afrika randı (ZAR) olan özel sektör enerji üretim projeleri ile bazı başarılar elde etti.

Derecelendirme kuruluşu, özel sektör kaynaklı elektrik arzının artması ve geçen yılki kuraklığın olmaması nedeniyle reel GSYİH büyümesinin bu yıl 2024 mali yılındaki %0,6’dan %1,3’e yükselmesini bekliyor. Ancak, potansiyel ABD tarifeleri ve küresel tarife ile ilgili riskler büyümeyi sınırlayabilir.

Güney Afrika’nın kamu borç seviyelerinin yüksek kalması ve 2025-2028 mali yıllarında GSYİH’nin ortalama %80’i seviyesinde olması bekleniyor. Bununla birlikte, ülkenin parasal esnekliği, serbest dalgalanan döviz kuru ve derin finansal piyasaları önemli kredi güçleri olarak öne çıkıyor.

Yüksek borç seviyelerine rağmen, Güney Afrika’nın derin iç sermaye piyasaları ve çok taraflı kurumlardan artan imtiyazlı finansman, hükümet için yeterli finansman kaynakları sağlıyor. Ülkenin şarta bağlı yükümlülükleri önemli kabul ediliyor. Hükümet, 2025 mali yılında devlete ait işletmelere 663 milyar ZAR (2025 mali yılı GSYİH’sinin %8,6’sı) değerinde garantiler sağladı.

S&P, Güney Afrika’nın cari işlemler açığının 2025-2028 mali yılları arasında GSYİH’nin ortalama %1,3’ü olacağını öngörüyor. Ülkenin genel net dış alacaklı pozisyonu ve ılımlı brüt dış borcu, dış strese karşı tampon sağlıyor. Güney Afrika’nın enflasyonu 2024 mali yılında %4,4 idi ve 2025’in ilk iki ayında %3,1’e düştü. SARB’nin proaktif para politikası tepkisi tüketici fiyat artışlarını yavaşlattı ve enflasyonun 2025-2028 mali yıllarında SARB’nin %3-%6 hedef aralığında kalması bekleniyor.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu