Sıfır Kovid politikası araç üreticilerini olumsuz etkiliyor
Çin’in Sıfır Kovid siyaseti nedeniyle, araç üretimi için gerekli birtakım modüllerin tedariki sağlanamıyor. Bu yüzden araç üreticileri Çin’deki fabrikalarını kapatmak zorunda kalıyor.
Volkswagen’ın yanı sıra Honda ve Yamaha’nın da Vuhan’daki ve Çongçing’deki çalışmalarını durdurduğu, lakin Nissan, Mazda ve Mitsubishi’nin şimdi Çin’deki durumdan olumsuz etkilenmediği belirtildi.
Buna ek olarak, dünyanın en büyük elektrikli araç pili üreticisi Contemporary Amparex Technology, Çin’de bulunan fabrikalarındaki üretimin olağan seyirde devam ettiğini açıkladı.
Volkswagen de üretimi durdurmuştu
Alman araba devi Volkswagen, Çin devletinin sahibi olduğu China FAW Group ile ortak olan Çengdu fabrikasındaki üretimin tamamını ve Çengcun fabrikasındaki beş üretim çizgisinin ikisini, kesim tedarikinde yaşanan meseleler nedeniyle durdurma kararı aldığını geçtiğimiz gün açıklamıştı. Şirketin “kapalı döngü” sisteme geçilmesini planlamadığı bildirilirken, üretimin yine başlayacağı vakit ise bilinmiyor.
Çin’in Kovid kısıtlamalarının akıbetinin varsayım edilemez olması, bilhassa olay sayısının rekor düzeylere ulaştığı bu periyotta Volkswagen ve öbür araç üreticilerinin tedarik zincirinde bir belirsizlikle karşı karşıya olduğu manasına geliyor.
İstikrarlı bir kesim tedariki olmadığı sürece, üretim planlaması yapmak zorlaşıyor. Çinli elektrikli araç üreticileri Xpeng ve Li Auto’nun da misal bir zorlukla karşı karşıya olduğu, Li Auto’nun iki araç modelinde teslim tarihlerini ertelediği bildiriliyor.
Kapalı döngü sistemi
İlk sefer Pekin Kış Olimpiyatları’nda kullanılan ve “kapalı döngü” ismi verilen sistem, çalışanların dış dünya ile temasını keserek, Kovid kısıtlamaların Çin iktisadına olan olumsuz tesirini en aza indirmeyi hedefliyor. Bu sistem, Tesla üzere şirketlerin Şanghay kapanması sırasında üretime tekrar başlamasını sağlarken, ailelerinden farklı kalan çalışanların tahammülünün ise azaldığı belirtiliyor.
Tesla’nın kapalı döngü sistemi ile ulaştığı muvaffakiyetin ardında, Şanghay bölgesi yetkililerinin 100’den fazla tedarikçi ile Tesla’nın ortasındaki uyumu sağlaması olduğu bildiriliyor. Foxconn’un “iPhone şehri” olarak bilinen fabrikasında yaşanan olaylar ise, kapalı döngü sisteminin uzun devirde sürdürülemez olduğuna işaret ediyor.