Ekonomi

Elektrikli araç rekabeti kızışıyor: Ford kararını açıkladı

ABD merkezli otomotiv üreticisi Ford, dünyanın en büyük elektrikli araç (EV) pazarı olan Çin’deki yatırımlarını azaltacağını açıkladı. Ford CEO’su Jim Farley, “Batılı otomobil üreticilerinin Çin’deki yerli elektrikli araç rakiplerine karşı bir başarı garantisi olmadığına” dikkat çekti ve şirketin ticari araç gibi nakliye araçlarına odaklanarak “daha az sermaye riski alacağını” belirtti. Financial Times’a verdiği bir röportajda Farley, “Çin’de yalnızca yeni bir KONUT döngüsüne yatırım yaparsanız batılı şirketlerin kazanacağına dair hiçbir garanti veya bilgi yok” dedi.

“GELENEKSEL ÜRETİCİLERİN KAZANDIĞI EV DEĞİLDİR”

Volkswagen, Mercedes-Benz ve General Motors gibi üreticiler KONUT üretimine odaklanmış olsalar da Çin’deki pazar paylarını yerli rakiplerine karşı kaybediyorlar. VW, kaybettiği bu hisseyi geri almak için Çin pazarındaki harcamalarını artıracağını açıkladı. Ancak ABD’li Ford Farley’e göre KONUT pazarının kazananı klasik üreticiler değil ve şirket Çin’deki klasik rakiplerinden farklı bir yol izleyecek.

“Çin’deki EV pazarının kazananları geleneksel otomobil üreticileri değil. Farley, BYD ve Tesla gibi Çin Seddi, SAIC ve Changan gibi tüm elektrikli araç markalarının aslında kazançlı olduğunu belirtiyor. Farley, Ford’un Çin’de 1.300 kişiyi işten çıkarmaya hazırlandığı tezini yanıtsız bıraktı.

“Pil teknolojilerini anlamak için dinleme noktamız olacak” Farley’nin Financial Times’a yaptığı açıklamaya göre Ford, “pil teknolojilerini daha iyi anlamak için Çin pazarını bir dinleme noktası olarak kullanacak”. Diğerleri gibi Çin’den ayrılmak istemediklerini belirten Farley, “Çünkü pil teknolojisi ve dijital kullanıcı deneyimi (Çin’de) dünyanın en iyileri arasında yer aldığı için” diyerek pazarın güçlü yönlerine de dikkat çekti.

ÇİN PAZAR PAYI 2016’DAN BU YANA %50 OLDU

Çin genelinde 8 tesisi bulunan Ford’un Changan, Lin Ho ve JMC gibi yerel oyuncularla ortak girişimleri bulunuyor ve şirketin Çin’deki pazar payı 2016’dan bu yana yarıya indi. on yıl aradan sonra ilk kez 2022’de. Ancak şirket, JMC ile birlikte üreteceği elektrikli kamyonetleri gelişmekte olan pazarlara ihraç etmeyi planlıyor.

“LİTUMU YEREL OLARAK REKABETÇİ BİR ŞEKİLDE İŞLEMEK İÇİN”

ABD ile Çin arasındaki ticari gerilimlerin arttığı bir dönemde birçok otomotiv üreticisi Çin pazarına olan bağımlılığını azaltmaya çalışıyor ve Biden hükümetinin Enflasyon kapsamında sağladığı yatırım teşviklerinden yararlanmak için ABD’de KONUT yatırımlarını açıklıyor. İndirim Yasası. Ford CEO’su Farley’e göre Çinli pil üreticisi CATL’nin lityum demir fosfat pilleri Ford’un araçlarında kullanılıyor ancak bu durum Ford’un ABD’den teşvik alması için sorun teşkil etmeyecek.

Farley’in ABD’li üreticilerin rekabet gücü ile ilgili olarak dikkat çektiği temel konu lityum işleme kapasitesi: “Lityum işleme, otomotiv tedarik zincirindeki en değerli şeydir. Bence asıl soru, lityumu yerel olarak işleyip işleyemeyeceğimiz”. Farley, Ford’un hem ABD’de hem de başka bir serbest ticaret ülkesinde lityum işlemek de dahil olmak üzere tüm seçenekleri değerlendirdiğini söyledi.

ÇİN OTOMOTİV İHRACATINDA ZİRVESİNİ GEÇTİ, JAPONYA’YI GEÇTİ

2023’ün ilk çeyreğinde Çin, otomobil ihracat hacminde Japonya’yı geçerek dünyanın en büyük otomotiv ihracatçısı oldu. Çin Gümrük Genel İdaresi’nden yapılan açıklamada, 2023’ün ilk çeyreğinde ülkenin otomobil ihracat hacminin geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 58,1 artarak 1 milyon 70 bine ulaştığı belirtildi. 2022 yılında otomobil ihracatında dünyada birinci sırada yer alan Japonya, 2023’ün ilk çeyreğinde sadece 954 bin araç ihraç etti. Çin Otomobil İmalatçıları Derneği (CAAM) Baş Mühendis Yardımcısı Xu Haidong, hızlı artışın otomobil ihracatı, Çin’de üretilen otomobillerin rekabet gücünün artacağı anlamına geliyor.

MACARİSTAN’DA 3 MİLYAR EURO’luk OTOMOTİV YATIRIMI YAPACAK

Çin Dışişleri ve Ticaret Bakanı Peter Szijjarto, hafta başında Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao ile Pekin’de yaptığı görüşmenin ardından Çin’in önümüzdeki dönemde Macaristan’ın otomotiv sektörüne 3 milyar Euro yatırım yapacağını söyledi. Szijjarto, bu yatırımın Macaristan’ın Orta Avrupa’daki gözde yatırım destinasyonu konumunu daha da güçlendireceğini belirtti.

Macaristan Dışişleri Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Szijjarto, ziyareti sırasında 5 büyük Çinli otomotiv şirketi ile görüşmelerde bulundu ve bunlardan dördü, Macaristan’ın Alman üreticilere tedarik sağlayan elektrikli araç branşına yatırım yapacak. Ülkesinin 2022 yılı sonuna kadar bölgeye en fazla Çinli yatırımı çeken ekonomi olduğunu belirten Bakan, “Çin’i tehdit olarak yaftalayan tutuma karşıyız. Pozisyonumuz, bir ticaret ortağı olarak Çin ile işbirliğinde büyük fırsatlar olduğudur” dedi. Szijjarto, ülkesinin Avrupa Birliği’nin Çinli şirketleri de içeren yaptırımlar listesini desteklemeyeceğinin de sinyalini verdi.

KAYNAK: EKONOMİM

bahcesaray-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu